Ervaringen

T.M. stuurde ons een kopie van de brief die hij op 31-3-2011 verzond aan de directie in ING.

Aan de directie ING

Onderwerp: toelichting op ‘verhuizing spaargeld’
Den Haag, 31 maart 2011

Geachte heren en dames,
Recent heb ik een deel van mijn spaargeld overgeheveld naar een spaarrekening bij de ASN bank. Gisteren een 2e deel overgemaakt.
Vandaag heb ik de ING gebeld om een maandelijkse automatische overschrijving (naar de Leeuwrekening) stop te zetten. Ook dit zal ik in de toekomst automatisch over laten schrijven naar mijn nieuwe spaarrekening bij de ASN.

Ik werd zojuist door een aardige mevrouw te woord gestaan. Zij vroeg mij of ik verder nog  vragen had. Dat had ik niet, wel moest ik nog even kwijt  dat ik het bonusbeleid van ING teleurstellend vind. Ook al is het dan teruggedraaid, het heeft wél uw ware gezicht getoond.
En heeft duidelijk laten zien waar blijkbaar uw prioriteiten liggen. Het heeft op mij een onuitwisbare indruk nagelaten en ongetwijfeld ook op uw andere klanten en op uw personeel.
Ik kon het die mevrouw van zojuist niet kwalijk nemen natuurlijk.

Toen ik had opgelegd kwamen er toch nog allerlei andere ongenoegens boven die ik de afgelopen jaren heb geslikt. Ik wil ze graag met u delen [aangezet om dit te doen door lezing van de website www.verhuisjegeld.nl:

  • Het eerste punt heb ik u hierboven al gemeld.
  • Door eigen sloomheid (en dát neem ik mijzelf kwalijk!) heb ik jaren ‘mijn geld’ laten slapen op Postbank/ING rekeningen die een veel te laag percentage (of soms helemaal niets) uit betaalden. Aanvankelijk was de rentevergoeding redelijk, maar werd sluipenderwijs minder en minder. Blijkbaar een bekende tactiek in de  bankenwereld. Nu is er plots een ‘Rentealarm’ bedacht? Of is dat bij een andere Bank?
  • Het Rentepunten-systeem is mij een doorn in het oog. Een belachelijk zoethoudertje. Dat alleen maar aanzet tot meer consumeren.
  • Als ik de Eerlijke Bankwijzer (www.eerlijkebankwijzer.nl) lees staan ING wat betreft investeringen in klimaatverandering, gezondheid, dierenwelzijn,  transparantie en verantwoording, bonusbeleid, visserij en banken nog steeds  behoorlijk in het ROOD. Het pleit wel voor u dat u aan deze website hebt meegewerkt.
  • Ik heb geprobeerd om digitaal mijn Kredietlimiet te verlagen van € 2.500,- naar € 500. Dat wilde niet lukken. Ging ik gistermiddag naar het ING kantoor op het Spui, staan er ± 15 wachtenden voor mij. Zojuist wéér digitaal geprobeerd, maar dat kan alleen bij een Kwartaallimiet. Of moet ik bij Continue Limiet zijn?
    Kunt u het verlagen naar € 500?
  • En nu ik toch bezig ben: bij het uitprinten ‘gegevens van de Betaalrekening’ krijg je steeds ongewild na iedere 10 betaalhandelingen het ING logo. Onnodig inkt- en papiergebruik. Is één logo per maand niet voldoende
  • Straks ga ik mijn vrouw aansporen om óók haar spaargeld te verkassen naar een groenere bank. Haar geld staat ook al jaren ‘te slapen’ op zo’n 1%-rekening.

    U groetend,

    T.M.
    (naam en adres bij redactie bekend)

    16 Reacties op “Ervaringen

    1. Beste T.M, u beschrijft ervaringen die mij twee jaar geleden ook hebben doen besluiten om ‘na een dienstverband van 40 jaar’ mijn rekeningen bij ING (voorheen de Postbank) op te zeggen en over te stappen naar de Triodosbank.

    2. Al een paar jaar geleden wilde ik, na meer dan 40 jaar giro- en postbankrekening) bij de ING vertrekken en een paar weken geleden vond ik het welletjes en gaven mij de bonussen van Jan Hommen (hommeles of straks misschien wel “Hommen Less” bij de ING) en zijn kornuiten mij de kracht om de daad bij het woord te voegen.
      Bij de ASN Bank heb ik een betaalrekening geopend en het voelt alsof ik in een warm bad ben terechtgekomen. De overstapservice en andere services bij de ASN zijn in één woord GEWELDIG!!! Telefonisch heb je bij de ASN Bank ook nog eens bijzonder attente mensen aan de telefoon en ik moest daar zelfs aan wennen omdat me dat in deze eeuw niet meer is overkomen bij Banken.
      Vorige week heb ik een 2e vlieg in één klap geslagen want ik heb bij de SNS Bank een wijzigingsformulier ingestuurd omdat mijn standaard tegenrekening voor mijn SNS Plus Spaarrekening gewijzigd moest worden. Vanmiddag heb ik van de SNS een mailtje retour gekregen met de mededeling dat ik géén kopie legitimatiebewijs had bijgevoegd en daarom zouden ze mijn wijzigingsformulier VERNIETIGEN en ik moest de aanvraag tot wijziging van tegenrekening van vooraf aan opnieuw indienen.
      Vanmiddag had ik eerst in een mailtje geantwoord dat ik dat niet van plan was en dat ik wel een kopie legitimatiebewijs, dat overigens niet veranderd was, per email wilde toesturen. Minder dan een kwartier daarna heb ik het saldo overgeboekt naar mijn oude tegenrekening, nu het nog nèt kan, en vervolgens een briefje naar de SNS Bank geschreven dat ik mijn SNS Plus Spaarrekening opzegde en het verzoek of ze de lopende rente over willen maken.
      Een algemeen gezegde is dat geld niet gelukkig maakt. Nou, daar is de laatste weken wel verandering in gekomen want ik voel me nu in de zevende hemel als ik de bankellende in de krant of waar dan ook lees. Na vanmiddag verlost te zijn van de SNS Bank doet me dat voelen als GOD IN PARIJS en geld maakt dus WEL GELUKKIG.
      Dankjewel ASN Bank!!!!!!!!!!!!!

      • Ik wil het plezier niet vergallen maar zie hier wie de eigenaar is van ASN!

        De ASN Bank is de grootste duurzame bank van Nederland. Wij zijn een zelfstandig opererende bank met een eigen bankvergunning, eigen beleid en een eigen statutaire directie. SNS Bank N.V., onderdeel van SNS REAAL N.V., is de enige aandeelhouder van de ASN Bank.

        • Ik had eerder ook al gekeken om over te stappen en kwam bij ASN uit.En precies wat u zegt,als je even verder kijkt dan zie je dat dit gewoon onder SNS Reaal valt.Voor mij een reden om niet over te stappen.Mijn spaargeld heb ik 2 jaar terug al overgezet van Rabo naar Moneyou.Puur vanwege de hogere rente.Ik zoek nog steeds naar een bank die niets te maken heeft met de gevestigde orde,de klant centraal stelt,geen bonussen uitdeelt ten koste van mijn klandizie,en die een acceptabele rente geeft.Waarschijnlijk bestaat dat niet in die combinatie want ik heb helaas niets gevonden.Indien iemand hier wel zo’n bank weet dan lees ik dat graag hier.

    3. Maar er zijn meer banken die aan `vroeger` doen denken , wat dacht je van Argenta Bank die ik in het Belgische Essen vlakbij Roosendaal sinds een paar jaar heb geopend na het omgooien van de DSB , daar krijg je nog creditrente op je betaalrekening en je kunt er in NL alles mee . En kosten voor zo`n rekening heb je niet ! Dus willen wij de banken weer dat fatsoen bijbrengen dan moeten we ze eerst opvoeden door ze een lesje laten leren en als iedereen dat ook doet maar niet ligt te slapen zoals hun geld tegen veel te lage rente dan heeft het pas effect !

      • Wat een perfecte brief waarin alles keurig is uiteengezet en voor mij helaas ook een complete déjà vu. Ik heb de stappen een kleine maand ondernomen maar tevens mijn betaalrekening opgezegd want ik gun de ING zelfs hier per kwartaal geen bijdrage meer voor, laat staan het rentegenot over mijn positieve saldo.
        Gelukkig zijn door de bonusperikelen van een aantal Nederlanders de ogen opengegaan, maar naar mijn mening zijn de meesten weer in slaap gedut. Bijna iedereen hoor ik zeggen dat ze de rompslomp van het overstappen niet willen maar het is EEN FLUITJE VAN 1 CENT. Na die tijd blijft de ASN Bank het ultieme voorbeeld van ongekend goede serviceverlening!

    4. Ik wil het plezier niet vergallen maar SNS is 100% aandeelhouder van ASN!

      De ASN Bank is de grootste duurzame bank van Nederland. Wij zijn een zelfstandig opererende bank met een eigen bankvergunning, eigen beleid en een eigen statutaire directie. SNS Bank N.V., onderdeel van SNS REAAL N.V., is de enige aandeelhouder van de ASN Bank.

    5. Ter info: “De ASN Bank is de grootste duurzame bank van Nederland. Wij zijn een zelfstandig opererende bank met een eigen bankvergunning, eigen beleid en een eigen statutaire directie. SNS Bank N.V., onderdeel van SNS REAAL N.V., is de enige aandeelhouder van de ASN Bank”

    6. Wij hebben na 2008 al onze spaartegoeden overgeheveld naar de Triodos bank, de meest duurzame bank ter wereld. In 2009 hebben we daar ook onze lopende rekeningen naartoe gebracht, en afgelopen jaar hebben we ook de kindergroeirekeningen omgezet naar een gewone internetspaarrekening bij de Triodosbank (nooit meer iets vast zetten!).

      Ik voel mij sindsdien een stuk beter!

      Mvrgt,

      Ingeborg

    7. Beste Verhuisjezelf,

      Kunnen jullie LeasePlan bank van jullie site halen? Deze bank heeft misbruikt gemaakt van belastinggeld, door een beroep te doen op geld en garantie door de overheid (lening onder gunstige voorwaarden) om vervolgens ZEER HOGE bonussen uit te keren aan haar bestuurders. Dit alles ten koste van de belastingbetaler. Zie de vele informatie hierover, te vinden door in zoekmachine bijvoorbeeld ‘leaseplan bonus bestuurder’ in te tikken.

      • We hebben als beleid dat we alle banken op onze site plaatsen, zolang ze onder een Europees garantiestelsel vallen. Als we de banken die bonussen uitkeren, zouden verwijderen, zouden er niet veel overblijven, en dat kan toch ook niet de bedoeling zijn.
        Overigens heeft LeasPlanbank geen geld geleend van DNB, maar alleen een garantiebedrag, waarvan, voorzover ik weet geen gebruik is gemaakt.

    8. ook ik heb alles bij de ING weggehaald. De kinderspaarrekeningen kosten ons meer dan het opleverde door het bonusbeleid en ‘gemaakte kosten’. Uiteraard met verlies maar is alweer ingelopen door de hogere rente elders (NIBC). Zelfs de ING salarisrekening haal ik zo snel mogelijk leeg.. Prutsers en graaiers zijn het.

    9. Inmiddels is het jaarverslag van ASN niet meer traceerbaar op hun site. Geen transparante bank. In de wereld van morgen is echt meer duidelijkheid nodig. Weet niet of het weghalen van de jaarverslagen te maken heeft met het bonusbeleid, maar afschaffen van de bonus helpt niet als het salaris van de “topbankiers” vervolgens fors wordt verhoogd. Dat gaat dan weer ten koste van de service.

    10. Ik heb met ING eigenlijk ook geen echte problemen, wat betalen betreft. Minpuntje zijn wel eens de storingen via internet maar daar hoor ik de laatste tijd ook niet veel meer over. Zoiets kan nu eenmaal een keertje gebeuren. Al die banken zijn nu eenmaal concurrenten van elkaar in deze wereld en daar verander je als consument niet zo heel veel aan. De consument moet zelf zo slim zijn om zijn spaargeld bij banken te stallen die meer rente geven en zo min mogelijk op zijn betaalrekening zetten. Ik zet mijn saldo elke dag op nul. Via internetbankieren kan dit heel simpel. Alles wat je niet nodig heb hup verplaatsen naar je spaarrekening, zodat ze over het betaalsaldo geen rente kunnen vangen, want daar leven de banken van en verdienen de banken grof aan. Maar consumenten zijn vaak “lui” en laten vaak voor kapitalen op hun betaalrekening staan. Ik heb mijn spaargeld bij Moneyou ondergebracht en daar krijg je nog een redelijke rente en het bevalt me daar prima de rente is er momenteel 1,4 procent en de rente wordt keurig netjes elk kwartaal bijgeschreven en de rente wordt in het weekend al vooruit op je rekening gezet. Doe dit al een paar jaar en bevalt me goed. Als ik ze bel word ik keurig te woord gestaan. Nu zijn er banken die 1,5 procent geven maar ik weet nu wat ik heb en niet wat ik krijg. Dus laat ik het maar zo. ASN Bank heeft ook minpuntjes en zo hebben alle banken zijn eigenaardigheden. De bonuscultuur is mij ook een doorn in het oog. Meneer Hamers eigent zich 20 procent loonsverhoging toe terwijl het personeel moet smeken of ze er een procentje bij kunnen krijgen. Of (zoals ik) krijg na 34 jaren trouwe dienst de zak, weliswaar met een royale ontslagvergoeding en een cursus die ik volg betaald maar was liever tot aan mijn pensioen blijven werken. ING wordt gestraft om zijn bonuscultuur en lage rentes maar de “gewone” werkmensen op de werkvloer worden wel eens vergeten. Wij zijn ook niet allemaal blij met alle gebeurtenissen die in de top worden bekokstooft. Geef mij maar weer de oude vertrouwde Postgiro/Rijkspostspaarbank terug die had pas echt een merk met zijn sterke leeuw en straalde ook vertrouwen uit. Bij ING heerst een ieder voor zich en god voor ons allen mentaliteit en dat is gewoon zonde. Ik snap niet dat er bij ING geen topman is die hart voor de klant en voor het bedrijf heeft. In het grijze verleden hadden we meneer Tilmans (een Belg) aan het roer zitten. Door hem ging de bank bijna op de fles. Moest zelfs aan het staatsinfuus. De bank werd maar groter en groter en onbestuurbaar. Toen is ook de graaicultuur begonnen. Minister Wouter Bos heeft hem toen ook nog 1,35 miljoen euro meegegeven voor “bewezen diensten”. Wel geld die u en ik moeten betalen. Moet een “gemiddelde werknemer” eens presteren om niet goed te functioneren dan krijg je nog een schop na en wordt je in je blote kont op straat gezet. Het is een grote schande dat dergelijke praktijken maar doorgang kunnen blijven vinden en zoiets moet gewoon hard bestraft worden.

    Plaats een reactie

    Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.