Grote verschillen beleid Nederlandse banken

Den Haag, 26 januari 2012 – Na 3 jaar zijn er nog grote verschillen in verduurzamingsbeleid bij de Nederlandse banken, zo stelt de Eerlijke Bankwijzer.  Vrijwel alle banken hebben concrete vooruitgang geboekt in deze periode maar sommige blijven achter. Dit blijkt uit het overzicht van de Eerlijke Bankwijzer dat vandaag gepubliceerd wordt. Het overzicht valt samen met het 3-jarig bestaan van de Eerlijke Bankwijzer deze maand.

Peter Ras, projectleider Eerlijke Bankwijzer : “Op basis van 3 jaar onderzoek constateren wij dat vrijwel alle banken hun beleid op duurzaamheid verbeteren maar sommige banken moeten hier wel veel meer werk maken. Verder is het teleurstellend dat klanten nog steeds niet weten waar banken hun geld in investeren; verreweg de meeste banken houden dit tot nu toe angstvallig verborgen. ”

ABN Amro, AEGON en Delta Lloyd hebben in 2011 nauwelijks of geen nieuw beleid doorgevoerd terwijl ze op veel sociale en milieu-onderwerpen zwak scoren. Friesland Bank, NIBC, Van Lanschot, ING, lieten in 2011 vooruitgang zien in hun duurzaamheidbeleid. Er is gebrek aan transparantie over zowel investeringen als duurzaamheidbeleid van veel banken, waaronder ABN Amro, SNS Reaal en ING.

De praktijkonderzoeken van de Eerlijke Bankwijzer tonen aan dat verreweg de meeste bankgroepen het eigen MVO-beleid nog altijd niet consequent toepassen. Uit de praktijkonderzoeken naar investeringen van banken in de kledingsector, in bedrijven die al jarenlang betrokken zijn bij ernstige mensenrechtenschendingen en in varkenshouderijen blijkt dat afspraken over verduurzaming meestal niet worden vastgelegd in krediet-overeenkomsten met bedrijven. Banken kunnen niet aantonen dat specifieke sociale, milieu- en dierenwelzijnkwesties structureel aan de orde worden gesteld bij bedrijven uit deze sectoren. Banken hebben vaak geen meetbare MVO-doelstellingen met hun zakelijke klanten opgesteld en rapporteren niet volgens internationale richtlijnen bij hoeveel bedrijven zij sociale en milieukwesties aan de orde brengen. Het blijft dus onduidelijk voor klanten hoe de banken hier handen en voeten aan geven.

De Eerlijke Bankwijzer is een initiatief van Oxfam Novib, FNV, Amnesty international, Milieudefensie en de Dierenbescherming. Vredesorganisatie IKV Pax Christi maakt per vandaag ook deel uit van de Eerlijke Bankwijzer.

De Eerlijke Bankwijzer heeft tot doel het verduurzamen van banken en overheden met behulp van de consument. Het onderzoek voor de Eerlijke Bankwijzer wordt uitgevoerd door economisch onderzoeksbureau Profundo. Op 9 februari wordt het praktijkonderzoek naar landverwervende bedrijven en op 25 april het praktijkonderzoek naar duurzame energie gelanceerd. In mei 2012 zal de eerstvolgende halfjaar update worden gepubliceerd.

Voor een samenvatting van 3 jaar onderzoeksresultaten van de Eerlijke Bankwijzer: www.eerlijkebankwijzer.nl

4 Reacties op “Grote verschillen beleid Nederlandse banken

  1. ik snap hier helemaal niets van: het onderzoeksrapport is niet te openen (beschadigd) … maar als het gebaseerd is op de willekeurige ‘ klantentevredenonderzoekje’ -dat bij doorklikken naar boven komt- waarbij mensen hun bank een pluim of een rode kaart kunnen geven is het -op zijn zachts gezegd- wel een eeg subjectief onderzoek van niks.

    • Precies! En de initiatiefnemers hebben ook mijn sympathie niet, erger nog, ik wantrouw de hele groep – subsidievreters zijn het. Informatie te over – Google maar ‘ns.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s