Banken aanzetten tot duurzaamheid

Marcel Reijnen, vanuit Dierenbescherming werkend voor EerlijkeBankwijzer, stuurt onderstaande bijdrage.

Denkt u ook wel eens, wat doet die bank met mijn geld? Verdwijnt mijn geld in de grote zakken van die banken, die het misschien investeren in megastallen of clusterbommen? Hoe kom ik daar eigenlijk achter?
De EerlijkeBankwijzer zoekt het voor u uit. Maar u kunt zelf ook wat doen door actief te bankieren: spreek uw bank erop aan, of stap over.

De EerlijkeBankwijzer is in 2009 gestart met als doel maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) te bevorderen bij Nederlandse banken met steun van de klanten van de banken. Door het beleid én de praktijk van de banken te vergelijken moet de EerlijkeBankwijzer concurrentie op MVO stimuleren.
De klant kan met behulp van de informatie die EerlijkeBankwijzer op haar website publiceert nagaan of de eigen bank goed bezig is: wordt er door de bank genoeg gelet op dierenwelzijn, op wapenhandel, op kinderarbeid en nog veel meer thema’s? Als dat niet het geval is kan de klant de bank daar op aanspreken of – in het uiterste geval – weggaan en het geld verhuizen naar een andere, beter scorende bank.
Een conclusie na drie jaar EerlijkeBankwijzer is dat banken wel stapjes maken maar terughoudend zijn in het geven van informatie over hun beleid en zeker over hun MVO-praktijk.

Klanten weten dus nog steeds niet waar banken hun geld in steken. Dat kan niet meer. De EerlijkeBankwijzer vindt dat banken open moeten zijn over hun MVO-beleid en de dagelijkse praktijk die daar bij hoort. Een bank moet bedrijven stimuleren over te stappen naar meer duurzaamheid. De Rabobank bijvoorbeeld heeft gesprekken met hun klanten over duurzaamheid. Dat is een eerste stap. En als dat niet werkt en een bedrijf weigert zich te conformeren aan de normen die de bank oplegt, kan de bank haar geld verhuizen naar een betere bestemming, bijvoorbeeld van intensieve varkenshouderij-bedrijven naar bedrijven met het Beter Leven kenmerk van de Dierenbescherming. Of helemaal niet investeren in de vleesindustrie, zoals ASN Bank dat doet.
Het is vervolgens aan de consument om een keuze te maken bij welke bank hij zich het beste thuis voelt. Ook kan hij laten weten hoe hij denkt over het MVO-beleid van zijn bank.
Via de nieuwe app van de EerlijkeBankwijzer bijvoorbeeld.

Marcel Reijnen, vanuit Dierenbescherming werkend voor Eerlijke Bankwijzer.

Advertisements

2 Reacties op “Banken aanzetten tot duurzaamheid

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s