Het economisch onderwijs heeft meer pluralisme nodig. Dat zegt de internationale beweging Rethinking Economics met een Nederlandse tak voor wetenschapers (AIREN) en voor studenten (SIREN). “De Amerikaanse toezichthouder FED heeft zelf toegegeven dat ze de kredietcrisis niet zagen aankomen omdat ze er niet aan hadden gedacht.”
Samenhang

Links hoogleraar Pieter Gautier (VU), aan de overkant van de tafel Lorenzo Fränkel en Joris Tieleman (SIREN), rechts presentatrice Marcia Luyten van Buitenhof.
Oorzaak is volgens Rethinking Economics dat het economisch onderwijs wordt gekenmerkt door een tunnelvisie die is gefixeerd op modellen met uitsluitend kwantitatieve factoren, zonder samenhang met emotie en bijvoorbeeld de onvoorspelbaarheid van politieke besluitvorming. In Nederland wordt een oproep om het onderwijs op de schop te nemen gesteund door twintig hoogleraren, waaronder Ewald Engelen, Lex Hoogduin, Arjo Klamer, Jan Rotmans, Irene van Staveren en Herman Wijffels.
De onderste video op deze pagina bij Buitenhof toont een gesprek tussen hoogleraar Pieter Gautier (VU) en twee woordvoerders van SIREN: Joris Tieleman en Lorenzo Fränkel.
Pingback: Verboden afspraken en ander kort nieuws | Verhuis je Geld