Bij een rechtszaak betalen beide partijen hun eigen advocaat. Behalve een bank: als die een rechtszaak wint brengen ze sinds 2009 de eigen advocaatkosten in rekening bij de verliezende partij. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Leiden in opdracht van Follow the Money.
Redelijk
In artikel 28 lid 2 van de de bankvoorwaarden staat: Alle overige bijzondere kosten van de bank voortvloeiend uit de relatie met de cliënt komen voor rekening van de cliënt voor zover dit redelijk is. Deze voorwaarden zijn van toepassing voor alle leden de Nederlandse Vereniging van Banken, behalve Knab. Zo stelt Jan-Hein Strop in een artikel op de website van Follow the Money (het artikel is toegankelijk voor € 0,29).
Financieel risico
“Hier geeft de bank zichzelf een vrijbrief om de eigen advocaatkosten op haar klanten te verhalen, als die een procedure verliezen”, zegt Strop. “Zoals bekend zijn die advocaatkosten meestal niet mals. (…) Procederen is al peperduur vanwege de griffiekosten en hoge kosten van rechtsbijstand, maar zo dreigt de rekening nog eens tienduizenden euro’s hoger uit te pakken — een financieel risico dat weinigen zich kunnen permitteren.”
Opvallend
Volgens de onderzoekers zijn drie punten opvallend bij de toepassing van deze regel door banken:
- banken boeken zonder aankondiging het bedrag af van de rekening van een klant waarmee een juridische procedure heeft gelopen. Er vindt geen overleg plaats over de hoogte of het tijdstip van de boeking
- er is praktisch geen kans om stappen die de bank hierbij zet aan te vechten
- als de klant de procedure wint, krijgt deze de eigen advocaatkosten niet vergoed van de bank.
Evenwicht
Momenteel onderhandelen juristen van banken met vertegenwoordigers van het mkb en de Consumentenbond in de Coördinatiegroep Zelfreguleringsoverleg van de SER. Officieel streeft de Coördinatiegroep naar voorwaarden ‘waarin op evenwichtige wijze met de belangen van de betrokken ondernemers en de consumenten rekening wordt gehouden’. Dat lijkt niet te zijn gelukt in 2009 toen de formulering in het voordeel van de banken werd aangepast.
Het principe ‘de klant centraal’, dat toen al werd verkondigd, lijkt nog niet geheel geconcretiseerd.