Verzekeraars en banken erkennen dat ze kansen missen om hun voortbestaan veilig te stellen. Dat komt naar voren uit studies die adviesbureaus KPMG en PWC onafhankelijk van elkaar hebben gedaan. De helft van de financiële instellingen denkt de komende jaren omzet te verliezen aan ict-bedrijven die financiële diensten leveren (fintech).
Transformatie
Een artikel op de website amWeb geeft een citaat uit het rapport van KPMG dat zegt: “Als er zo veel energie wordt gestoken in transformatie, waarom is er dan zo weinig veranderd?”, Volgens het adviesbureau is meer nodig dan alleen de wil te veranderen, om te zorgen dat de verandering daadwerkelijk plaatsvindt.
Uitdagingen
Verzekeraars zijn zich bewust van de uitdagingen waar zij voor staan, meent KPMG. “Maar veel van hen zeggen dat ze het moeilijk vinden om werkelijk waarde te halen uit veranderingsinitiatieven en dat ze onvoldoende capaciteiten hebben om verandering binnen de organisatie echt op grote schaal teweeg te brengen.”
Minder tijd
Nieuwe toetreders en bedrijven van buiten de eigen branche, zoals fintech, worden gezien als bedreiging en tevens als inspiratiebron voor verandering. Dat laatste kan bijdragen aan een oplossing. Een andere benadering is nodig: “Denken als een verzekeraar gaat niet leiden tot transformatie.” Organisaties in de sector moeten volgens KPMG verder vooruitkijken (vijf tot tien jaar in plaats van drie jaar) en tegelijk voor het doorvoeren van veranderingen minder tijd nemen.
Klantbehoefte
Ook het PWC-rapport ziet in de sector angst voor fintech. Dergelijke bedrijven zijn volgens de 544 ondervraagden heel goed in het inspelen op de klantbehoefte.