Nieuwe campagne ABN Amro ‘gebaseerd op conflict’

Er is een bank die luistert naar uw verhaal. Dat is het motto van de nieuwe reclamespot van ABN Amro. De spot maakt deel uit van een interne en externe campagne voor een nieuwe identiteit.

Perception is reality

Volgens een artikel in vakblad Marketing Tribune erkent de bank dat het belang van luisteren ‘misschien wel uit het oog was verloren’, al zou dit minder sterk zijn dan de perceptie van de markt. “Maar perception is reality. Daarom wil ABN Amro ook radicaal breken met deze realiteit.”

Obstakels wegnemen

Het bureau dat de campagne bedacht is uitgegaan van conflictdenken. In de eerste plaats het maatschappelijke conflict tussen een bank die in een ivoren toren is gekropen en de buitenwereld. Volgens het bureau is er een nog belangrijker conflict: dat van het leven met alle dromen, plannen, barrières en obstakels. Die obstakels wil de bank wegnemen met een campagne die profilerend is.

Waarmaken van dromen

Dat laatste is de vraag omdat ook de Rabobank al jarenlang tamboereert op het waarmaken van dromen. Zo was er de tv-spot van een jongetje dat een zandkasteel bouwt en er zijn veel filmpjes waarin Rabobank de weg effent voor de ambities van jonge sporters, zoals hockeyers. Ook enkele marketingexperts plaatsen kanttekeningen bij de campagne van ABN Amro.

Now I understandTv-spot AA-bank

Bijzonder in de tv-spot is wel de bruiloft van een homostel. Net als de achtergrondmuziek: het nummer Vincent van protestzanger Don MacLean (over Vincent van Gogh). Een markante zin is Now i understand what you tried to say to me.

Meer vragen dan antwoorden

Maar bij veel ex-klanten van ABN Amro leeft nu eenmaal de vraag of de bank de boodschap van de markt al heeft begrepen. De spot roept bij hen waarschijnlijk meer vragen op dan antwoorden, zoals:

  • is het niet reëel om voor cultuuromslag nog wat meer tijd uit te trekken?
  • zou het niet verstandig zijn om het resultaat ervan niet in een tv-spot te melden, maar vooral door transparantie te geven over wat er concreet is veranderd?
  • als de top van de bank denkt dat klanten nu terugkomen omdat de luistervaardigheid op peil is gebracht, geven ze dan niet aan dat ze nog helemaal niet hebben gehoord wat er leeft in de markt?
  • leven ze dan misschien zelf nog in een droomwereld?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s